Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2007

Το φαινόμενο του "να χειροκροτάς κάτι που δεν σου αρέσει".

Το είδα στο Ηρώδειο στην άθλια συναυλία του Priesner την περασμένη Τρίτη. Δεν μπορούσα να το πιστέψω αυτό που έβλεπα. Και άρχισα να το σκέφτομαι. Δεν αναφέρομαι στη μουσική του αλλά στο φαινόμενο. Σίγουρα σε κάποιους άρεσε αυτό που είδαν. Εμένα προσωπικά όχι. Δεν διεκδικώ το αλάθητο και την μοναδική αλήθεια. Από την άλλη όμως του πούστη... δεν μπορεί να άρεσε σ' όλους. Δεν μπορεί να ήμουν ο μόνος που αγωνιούσε να τελειώσει αυτό το ηχητικό μαρτύριο με σύνθεση ασύνδετων ήχων και κραυγών (και πάντως όχι μελωδίας).
{καλά εδώ που τα λέμε μπορεί και να τον αδικώ και λίγο αλλά έτσι είμαι εγώ. Παθιάζομαι. Και επειδή είχα πολλές προσδοκίες και απογοητεύτηκα, τον μίσησα. Αν το ίδιο πράγμα το άκουγα από 2 νέους 15άρηδες σε κανά υπόγειο, ίσως και να το λάτρευα. Τώρα που το άκουσα στο Ηρώδειο με 65 όργανα και μέσα στη χλιδή, μου φάνηκε κοροϊδία}.
Γυρίζω στο θέμα μου.
Δεν μπορεί λοιπόν να άρεσε σε όλους. Άκουγα τους διπλανούς μου. Αυτά τα υπόκωφα μουγκρητά βαρεμάρας και απογοήτευσης και οι ψίθυροι κατά τη διάρκεια της συναυλίας (τύπου "τί μαλακία είναι αυτό;" και "σ' άρεσε;" ) υπήρχαν. Πιστέψτε με, υπήρχαν. Επίσης μετά το τέλος της συναυλίας άκουσα παράπονα. Άρα σαν εμένα υπήρχαν και άλλοι (που την ώρα που το άκουγαν δεν τους άρεσε) . Τότε πως είναι δυνατόν όλοι αυτοί να καταχειροκρότησαν αυτόν τον άνθρωπο όταν τελείωσε.. Τους παρατηρούσα. Όλοι με μια απίστευτη θέρμη χειροκροτούσαν και αποθέωναν τον Priesner, μετά σηκώθηκαν και όρθιοι και δεν τον άφηναν να φύγει από τη σκηνή, και αφού σηκώθηκαν όλοι όρθιοι, άρχισαν να φωνάζουν. Όλοι έπρεπε να κάνουν κάτι που θα τον κάνει να νιώσει καλύτερα. Έβλεπα τους διπλανούς μου, που πριν από λίγο -κατά τη διάρκεια- σχολίαζαν μεταξύ τους τον τύπο της απέναντι (πολύ απέναντι όμως) πολυκατοικίας που αναβόσβηνε το φως, τους έβλεπα να ζητωκραυγάζουν τον άνθρωπο που δεν κατάφερε να τους παρασύρει με τη μουσική του. Φανταστείτε να τα κατάφερνε κιόλας.
Τα είδα όλα αυτά και κατέληξα. Είναι φαινόμενο της εποχής μας. Παλαιότερα υπήρχε η σειρά "εκμεκ παγωτό". Τη θυμάστε; Τότε εισήχθη ένας νέος όρος -όχι τόσο στο λεξιλόγιό μας όσο στην νοοτροπία μας- ..η οσφυοκαμψία. Δεν είναι μόνο αυτό αλλά είναι και αυτό. Έπρεπε να τον χειροκροτήσουμε επειδή ήταν ο Priesner. Ήταν τιμή μας που ήρθε ο Priesner στην Ελλάδα. Έπρεπε να τον αποθεώσουμε. Είπε και κάτι γλυκανάλατα λόγια κάποια στιγμή για τους ευλογημένους Έλληνες και τα μοιραία θύματα και ήρθε και έδεσε. Της πουτάνας έγινε στο χειροκρότημα.
Τι να κάνω όμως που δεν μπορώ να χειροκροτήσω κάτι που δεν μου αρέσει... Τί να κάνω που δεν σηκώνονται τα χέρια μου με τίποτα...

14 σχόλια:

ellinida είπε...

Το χειρότερο μου είναι.
Αυτό και το να δίνω το χέρι μου σε κάποιον που μου είναι αντιπαθής.
Ε παρηγοριέμαι ότι τουλάχιστον το κάνω επειδή δεν θέλω να είμαι αγενής.
Η απόλυτη φρίκη είναι πάντως.

Ανώνυμος είπε...

Παρακολουθώ το Blog σου εδώ και λίγο καιρό. Όλα καλά, μέχρι που άρχισα να δια κρίνω μια εμπάθεια σχετικά με τον PREISNER, ενώ κατά τ' άλλα ΗΡΩΔΕΙΟ, συμφωνική της ΕΡΤ και χορωδεία (ο Θεός να την κάνει), στο απυρόβλητο!
Και ρωτάω. Πως μπορέις να κρίνεις ένα έργο όταν κατ' αρχήν δεν το ακούς καλά; Πέρα από το κλασσικό πρόβλημα ακουστικής στο Ηρώδειο, που ως γνωστόν ήταν κλειστο και καταστράφηκε, έτσι λοιπόν η ακουστική του μειώθηκε κατά πολυ, αφού δεν μπορεί να γίνει παρέμβαση, λόγω αρχαιολογικού χώρου, πρέπει να είναι και πολύ μάγκας ο ηχολήπτης, πράγμα δύσκολο για δημοσιο υπάλληλο του φεστιβαλ Αθηνών.
Μου κάνει μεγάλη εντύπωση που αν και δημοσιογράφος αγνοείς το γεγονός οτι και στη συμφωνική της ΕΡΤ, συμβαίνει ότι και σε οποιοδήποτε δημόσιο τομέα ή βλέπε μόνο ΕΡΤ. Τί πληρώνεις και πόσοι από αυτούς αξίζουν; Μακάρι και στο Εθνικό θέατρο και στη Συμφωνική και στη Λυρική να υπήρχε η αφρόκρεμα των Ελλήνων καλλιτεχνών. Θέε μου όμως, αν το πιστεύεις αυτό, πώς δεν έχεις αυτοκτονήσει με αυτά που βλέπεις;!
και τέλος, φτάνει πια με τον φασισμό, του εκ του ασφαλούς θεατή που κάθετε μακριά στα σβηστά φώτα και δεν τον βλέπει κανείς ούτε βέβαια τον αναγνωρίζει κανείς, και γιουχάρει ή δεν χειροκροτάει ή ξύνεται! Το γεγονός ότι μόλις τελείωσε , σηκώθηκαν οι ελληνάρες να φύγουν για να προλάβουν την κίνηση ή το πάρκινγκ σπίτι τους, πως σου φάνηκε; Δεν λέω να επικροτήσεις με το έτσι θέλω, ένα έργο που δεν σου άρεσε ή δεν σου είπε τίποτα, να χειροκροτήσεις όμως τον καλλιτέχνη, το έργο του, και το δικαίωμα του στην αποτυχία. Έναν καλλιτέχνη που έχει ιστορία, και το σπουδαιότερο σε έχει ταξιδέψει!! (αφού έτσι μας είχες γράψει) Γιατί, για να κάνεις καινούργια πράγματα και να αποφύγεις τις συνταγούλες σου, μπορεί ή και πρέπει να αποτύχεις.
Προσωπικά, σε τέτοιους μεγάλους καλλιτέχνες προσκυνώ, κυρίως στην αποτυχία παρά στην επιτυχία τους!!! Εσύ όταν αποφάσισες να κάνεις κάτι καινούργιο τρελλό στη ζωή σου δεν στραβοπάτησες ποτέ;
Όλοι οι πίνακες του Μονέ ή του Μοντιλιάνι ή του Πικάσσο είναι εκπληκτικοί;
Για τη χορωδεία ουδείς λόγος!!!
Υ.Γ: Αν θεωρείς ότι η μουσική είναι μόνο μελωδία, μην ακούσεις ποτέ Ξενάκη!!!
Μορφή,(Έλλην) που διδάσκετε στα ξένα μουσικά Πανεπιστήμια, Πειραματιστής φοβερός που άφησε την πνοή του επί το έργον, no matter what!!!

Α.Π

Ανώνυμος είπε...

ΧΟΡΩΔΙΑ!!! sorry, αλλά με τσάντισες πολύ!!!

Α.Π

Μάνος είπε...

Ρε συ ανώνυμε...
Από αυτή τη συναυλία η χορωδία σε πείραξε; Η χορωδία είχε συμμετοχή στα 3 από τα 23 κομμάτια που ακούσαμε.

Επίσης από τη μουσική που ακούσαμε πιστεύεις ότι οι μουσικοί φταίνε; Μία νότα το δευτερόλεπτο έπαιζαν ρε πούστη. Πόσο ταλέντο χρειάζεται για να παίξεις αυτή τη μουσική που ακούσαμε;

Και ρε συ ανώνυμε δεν κατάλαβα... Φταίνε όλοι οι Έλληνες (χορωδία, ηχολήπτης, μουσικοί, φωτιστής, η κοπέλα στα εισιτήρια) εκτός από τον Priesner;
Αυτός είναι ο υπεύθυνος για όλα αυτά.
Αν δεν είναι καλός ο ήχος στο Ηρώδειο (πρώτη φορά το ακούω αυτό) να μην έκανε τη συναυλία στο Ηρώδειο.
Αν δεν ήταν καλοί οι μουσικοί, να τους άλλαζε.
Αν δεν ήταν καλή η χορωδία, να την άλλαζε.
Αν δεν ήταν καλός ο φωτισμός, να τον άλλαζε.
Για αυτό πήρε 40 ευρώ το φθηνότερο εισιτήριο.
Αλλά έτσι είναι... Ο μεγάλος καλλιτέχνης δεν φταίει. Είναι ντροπή να βρίσουμε τον μεγάλο καλλιτέχνη. Ακούστε ρε νοοτροπία. Είναι αυτή η ίδια νοοτροπία της οσφυοκαμψίας στην καλλιτεχνική της έκφραση. Το μεγάλο όνομα δεν το αμφισβητούμε ποτέ!!! Τον προσκυνούμε!!! Μωρέ, δεν πάει να γαμηθεί; Στην καλύτερη περίπτωση που δεχθούμε τα όσα λες (ότι δηλαδή έφταιγαν όλοι εκτός από αυτόν) πρέπει να καταλάβουμε ότι ο ίδιος μας έγραψε στα αρχίδια του. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν τον ένοιαζε καθόλου αυτό που θα μας δείξει. Αυτό είναι το καλύτερο που μπορούμε να του καταλογίσουμε.
Επειδή λοιπόν εγώ δεν τον ήξερα και πλήρωσα για να τον ακούσω, και αυτός τα πήρε για να τον ακούσω, έχω το απόλυτο δικαίωμα να τον κρίνω.
Επίσης δεν καταλαβαίνω τι εννοείς όταν λες ότι ο καλλιτέχνης έχει δικαίωμα στην αποτυχία. Φυσικά και έχει. Και την έκανε. Αυτό ακριβώς λέω. Εσύ προσκύνα τους καλλιτέχνες στην αποτυχία τους. Εγώ θα συνεχίζω να μην χειροκροτώ αυτό που δεν μου αρέσει.
Πες μου και κάτι άλλο... Η συναυλία δεν ήταν καλή και ήσουν από αυτούς που τον αποθέωσαν απ' ό,τι καταλαβαίνω. Αν ήταν καλή, τι θα έκανες δηλαδή; Θα πρότεινες να τον κάνουμε και Πρόεδρο Δημοκρατίας;
Και κάτι τελευταίο... από τα σχόλιά σου αν τα διαβάσει κανείς προσεκτικά καταλαβαίνει ότι το συγκεκριμένο έργο και για σένα ήταν μια αποτυχία. Ένα στραβοπάτημα απ' ό,τι λες. Άρα συμφωνούμε τόση ώρα. Το ίδιο λέω και εγώ.

Μάνος είπε...

Επίσης ανώνυμε θαυμαστή των επωνύμων καλλιτεχνών έχω και άλλα να διαβάσεις για τον κύριο Priesner. To πρώτο post είναι την Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου και έχει τίτλο "κρίμα, κρίμα, κρίμα".
Αυτό θα έπρεπε να διαβάσεις.

Ανώνυμος είπε...

Oύτε εγώ μπορώ να καταλάβω γιατί να χειροκροτήσω κάτι που δεν μου άρεσε. Βέβαια το έχω κάνει πολλές φορές στο παρελθόν.

Ανώνυμος είπε...

Αν ήμουν ο Ζαμπούνης θα σου έλεγα ότι χειροκροτάμε για λόγους σαβουάρ βιβρ ακόμη και τις λαλακίες.
Αλλά, (χεχε), δεν είμαι.
Κι όταν μου παίρνουν τα λεφτά μου για τρίχες και δε χειροκροτάω! Kαι τη γλώσσα έξω βγάζω και κάνω κι άλλα πράγματα που δεν είναι της παρούσης.
Όσο για το αν ο Preisner είναι ο νέος Ξενάκης, τι να πω;;; Έλεος.
Μάνο αγόρι μου, ένα έχω να σου πω:
Ρεμπετάδικα και πάλι ρεμπετάδικα!

Ανώνυμος είπε...

Ήμουν στη συναυλία.
Μάνο είσαι λίγο υπερβολικός. Καταλαβαίνω όμως αυτό που θες να πεις και κατά βάση συμφωνώ.

Ανώνυμε Α.Π το ότι έκανε καλά πράγματα στο παρελθόν, δεν σημαίνει ότι θα τον χειροκροτούμε για πάντα. Διαφωνώ κάθετα.

Κοπτοραπτού έχεις το μοναδικό και απολυτο δίκιο. Ρεμπετάδικά και πάλι ρεμπετάδικα.

Bolek είπε...

ΤΟ ΝΑ ΧΕΡΙΡΟΚΡΟΤΑΣ ΚΑΤΙ ΠΟΥ ΔΕΝ ΣΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΕΙΝΑΙ ΣΑΝ ΝΑ ΚΑΝΕΙΣ ΤΟ ΣΤΑΥΡΟ ΣΟΥ ΕΝΩ ΔΕΝ ΠΙΣΤΕΥΕΙΣ...

Bolek είπε...

ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΑΣ ΕΝΝΟΥΣΑ...

KATERINA F. είπε...

Πολυγραφότατος είσαι Μάνο μου, δε σε προλαβαίνω...

Πέρα από την ευγένεια που δείχνεις με το "να χειροκροτάς" έναν καλλιτέχνη που πλήρωσες για να ακούσεις "αν και δεν σου άρεσε το αποτέλεσμα", αληθινά αντιλαμβάνομαι τις ενστάσεις σου, αλλά όχι και το πάθος σου.

Σ' ευχαριστώ όμως για τις πληροφορίες για τη συναυλία του PREISNER, που λίγο έλειψε να παρακαλουθήσω, φοβάμαι με ολόιδια με σένα συναισθήματα.

Σ' ευχαριστώ για τη διακριτική σου παράμβαση στο blog μου!!!!

Υπηρεσίες Συμβουλευτικής είπε...

Μανο θα συμφωνησω μαζι σου στο οτι το εργο αφηνε τον ακροατη μερικες φορες "ακαλυπτο" Αλλα θα συμφωνησω και με τον ανωνυμο που ειπε οτι δεχομαστε την αποτυχια(θα φανει κι απο τις πωλησεις του cd αν τελικα ειναι αποτυχια)..Σαφως πρεπει ομως να λαβουμε υπ'οψιν, οτι δεν μπορουμε ποτε να εχουμε αντικειμενικη αποψη για ενα εργο που ακουμε για πρωτη φορα.. Ο Preisner σαφως και εχει το μεγαλυτερο ποσοστο ευθυνης για τις επιλογες του..Που πας κυριος με τη "χορωδια" του πανεπιστημιου? Γιατι ο Πιλαρινος αστεια αστεια εδωσε το μεγιστο των δυνατοτητων του κι η ποκιλης της ΕΡΤ ανταποκριθηκε μια χαρα κι αξιοπρεπεστατα.. Αλλα οταν επιλεγεις να ειναι "τσιτα" τα μικροφωνα στους σολιστες, βαζεις μια χορωδια ο θεος να την κανει, 40 ασχετων νοματεων για να βγει φθηνοτερη η παραγωγη, την στηνεις κατω χωρις μικροφωνικη υποστιριξη, κανεις τις λιγοτερες δυνατες προβες , γιατι παντα ετσι λειτουργουν τα πραματα στην Ελλαδιτσα, τοτε ΝΑΙ.. Θα πληρωσουμε 40,75,100,150 για μια φθνοπαραγωγη, θα σηκωθουμε ορθιοι, θα ζητοκραυγασουμε, γιατι παντα αυτο κανουμε, απο την Αννα Βισση μεχρι τον Ξενακη...
Ομως...
Οσοι αγαπησαμε τον preisner για αυτα που εχει δωσει μεχρι τωρα, θ α εξακολουθουμε να τον ακολουθουμε εστω και μονο δισκογραφικα,γιατι κακα τα ψεμματα ξερει καλα πως να ανεβαζει τις ψυχες μας ψηλοτερα, λιγο πιο πανω απο τα επιγεια...

Υπηρεσίες Συμβουλευτικής είπε...

Επισης αν καποιος εχει φωτογραφια απο τη συναυλια θα ηθελα αν ειναι ευκολο να επικοινωνησει μαζι μου

Ανώνυμος είπε...

Καλά τώρα που τα διαβάζω και δεν πρόκειται ποτέ κανείς να δει τα σχόλια μου θα χύσω όλη μου τη χολή. Το ζευγάρι τσακώνεται μέσω blog. Δηλαδή η κρεβατομουρμούρα της κυρίας εκσυχρονίζεται... Πλέον εκτός από τους 4 τοίχους τις κρεβατοκάμαρας περνά στην οθόνη του υπολογιστή μας.
Επίσης, θέλω να πω κάτι στην ανώνυμη ΑΠ. που και οι πέτρς ξέρουν ποια είναι. Βλέπεις έχει φροντίσει ο ιδιοκτήτης του blog. Που μου θέλει και Ηρώδειο. Αν διάλεγε μια άλλη ψυχή έργο που δεν του άρεσε είχε ποινή απομάκρυνσης δύο εβδομάδων και αφωνία μπροστά στον κύριο. Χώρια η μουρμούρα στο δρόμο της επιστροφής. Μην σου πω θα με άφηνε να γυρίσω μόνη μου... Βλέπεις σε εμένα μπορούσε να τα κάνει. Δεν είχα θείο. Γι' αυτό με άφησε στη μέση του πουθενά ένα βράδυ στα βουνά.
Ευχαριστιέμαι που βλάχο σε αναβάζει, βλάχο σε κατεβάζει η κ. Κοκοβίκου που ακούει και Ξενάκη... Κόβω το χέρι μου ότι στο google το βρήκε και το postαρε για να κάνει την έξυπνη και κουλτουριάρα... Βρωμήσαμε από κάτι γιαλαντζί κομμουνίτριες και κουλτουριάρες σαν αυτή που το άιζουν δήθεν ανεξάρτητες και όλημερίς και οληνυχτίς ονειρεύοντια να βάλουν το νυφικό. Το πέτυχαν, θα το φορέσουν! Πέτυχε το σχέδιο.